Menu

Regeneracja DPF – kiedy i dlaczego jest ona konieczna?

17 grudnia, 2020 - Uncategorized
Regeneracja DPF – kiedy i dlaczego jest ona konieczna?

Filtr cząstek stałych wygląda prawie jak klasyczny tłumik wydechowy, natomiast zainstalowany jest on bliżej silnika. W środku, widnieje pewna struktura, która zaprojektowana jest do filtrowania spalin, a także ograniczania redukcji przepływu, aby nie zmniejszyć wydajności jednostki silnikowej. Jako, że gazy są przepuszczane, przez ściany miedzy kanałami filtra, osadzają się one na ścianka, a to oznacza, że nie zanieczyszczają środowiska.

Akcje stop smog są coraz popularniejsze, gdyż spaliny szkodą nam i matce naturze. Sporą cześć z nich generują samochody z silnikiem diesla. W związku tym, w pojazdach tych musi być zainstalowany filtr cząstek stałych. Na ścianach filtra osadza się sadza i popiół, co prowadzi do jego zapchania. Sprawny filtr zatrzymuje około 85% zanieczyszczeń, natomiast w wypadku kiedy ten się zapełni, konieczna będzie regeneracja DPF. Warto mieć świadomość tego, że filtry są obowiązkiem prawny, a jeśli jakieś auto nie będzie go posiadać, może być problem z przejściem przeglądu technicznego, a także podczas kontroli drogowej.

Filtr DPF i jego eksploatacja

Kiedy pojazd najczęściej porusza się po autostradzie, silnik ma okazje pracować w wyższej temperaturze, dlatego ilość wytwarzanych cząstek stałych będzie mniejsza. Dzięki jeździe szybkimi trasami, możliwe jest też skuteczniejsze dokonywanie regeneracji samoczynnej, gdyż tutaj właśnie konieczna jest szybka jazda, przez pewną ilość czasu. Pozwala to silnikowi pracować na odpowiednio wysokich obrotach i oczyścić tym samym filtr cząstek stałych.

Samochody, które użytkowane są głównie na krótkich trasach i w dość niskiej prędkości, jak np. po mieście, będą wytwarzać więcej cząstek stałych, a także nie osiągają one warunków, które pozwalają zainicjować automatyczną regenerację DPF. Nawet kiedy proces się rozpocznie, często będziemy zmuszeni zwolnić, zatrzymać się, a nawet wyłączyć silnik, nim czyszczenie DPF zostanie zakończone. Mamy wówczas do czynienia z nieskutecznym działaniem, przy czym filtr cząstek stałych będzie zapchany coraz bardziej. Niestety, ale w takiej sytuacji, bardzo często koniecznością będzie interwencja, aby system, DPF oczyścić ręcznie.

Kiedy regeneracja DPF jest już wymagana?

Gdy kontrola filtra zasygnalizuje nam problem, konieczne będzie potwierdzenie, że sprawa dotyczy filtra, a nie tylko czujników w układzie wydechowym. Zrobimy to za sprawą odczytania kodów usterek samochodu. Tym samym, uda się nam potwierdzić to, czy faktycznie poziom sadzy w filtrze DPF jest wysoki, czy mamy tutaj do czynienia z awarią czujnika.

Gdy wskaźnik będzie wskazywał przekroczenie już i tak wysokiego poziomu sadzy, może okazać się, że jest już za późno na regenerację automatyczną, a wówczas będziemy musieli oddać filtr na czyszczenie ręczne. Nie warto z tym zwlekać, gdyż niesie to ryzyko poważniejszego uszkodzenia filtra DPF, a wymiana go na nowy, z pewnością będzie dla nas odczuwalna. Często zakup nowego filtra, wiąże się z kosztem kilkakrotnie wyższym, niżeli jego regeneracja. Zaniedbanie i bagatelizowanie tego problemu również nie będzie odpowiedzialne, ponieważ w skrajnych wypadkach może dojść nawey do zatarcia silnika, co jak wiadomo – jest bardzo poważną awarią.

Dlaczego regeneracja DPF jest w ogóle potrzebna?

Filtr DPF odpowiada za zatrzymywanie cząsteczek węgla filtrując spaliny, kiedy te przez niego przechodzą. Czyszczenie jest tu wymagane, tak jak i w przypadku każdego innego filtra. W sprzyjających warunkach, proces regeneracji będzie inicjował się automatycznie przez samochód, kiedy układ zarządzania emisją spalin wykryje to, że filtr tego wymaga. Jeżdżąc autem jedynie po mieście, układ ten nie będzie miał szansy an to, aby oczyścić się w sposób automatyczny. Tym samym może dojść do usterek, które zasygnalizują nam kontrolne lampki.

Dzieje się tak, ponieważ przy dużych prędkością spaliny otoczone są wyższą temperaturą, a przez to cząsteczki rozbijane są na znacznie mniejsze elementy. Dzięki temu, usunięcie ich z filtra jest znacznie prostsze. Kiedy silnik nie będzie odpowiednio rozgrzany, cząstki będą większe i mocno zatkają porowatą strukturę filtra.